Stomner Design

På hurtigruten

Den evige reisenPosted by Ruth Iren Grimstad Mon, April 23, 2012 10:22:16
Hurtigruten har alltid vært vår lokalbåt på Ørnes, men så ikke helt slik ut da jeg vokste opp. Det er noe rogivende og meditativt ved å se landskapet sakte passere.

• Comments(0)//design.stomner.no/#post42

På hurtigruten

Den evige reisenPosted by Ruth Iren Grimstad Mon, April 23, 2012 10:11:10
Hurtigruten har alltid vært vår lokalbåt på Ørnes, men så ikke helt slik ut da jeg vokste opp. Bildet nederst viser hvordan hurtigruten så ut da jeg var barn. Det er noe rogivende og meditativt ved å se landskapet sakte passere. Fjellene som reiser seg rett opp fra sjøen, måker, lundefugler og kanskje vi får se en spekkhugger? Hele kysten er som et gigantisk naturreservat, mens vi var hjemme så vi flere havørner og en oter, samt en mengde med sjøfugl.

• Comments(0)//design.stomner.no/#post41

Fotosafari i fjærsteinan

Den evige reisenPosted by Ruth Iren Grimstad Sat, April 21, 2012 01:19:45
Farger og utsnitt fra en tur i min barndoms landskap

• Comments(0)//design.stomner.no/#post40

Fantastisk tur langs Kystriksveien

Den evige reisenPosted by Ruth Iren Grimstad Fri, April 20, 2012 00:23:27
Veien fra Bodø til Ørnes i ettermiddagssol og vindstille sjø var magisk. hvite majestetiske fjell og et landskap som tar pusten fra oss. Ordet FANTASTISK ble brukt utallige ganger.... Det tredje bildet er utsikten fra stuevinduet i mitt barndomshjem.

tredje

• Comments(0)//design.stomner.no/#post39

Ørnes

Den evige reisenPosted by Ruth Iren Grimstad Thu, April 19, 2012 09:21:47
De neste dagene skal jeg oppdatere bloggen fra nord for polarsirkelen. Her har jeg vokst opp ved sjøkanten, klatret i fjell og fisket i hav og fjellvann, vært med i korps og speider'n.

• Comments(0)//design.stomner.no/#post38

Siste dag i Beziers

Den evige reisenPosted by Ruth Iren Grimstad Thu, April 12, 2012 17:41:38
Vi snuser inn siste lukt, smak og synsopplevelse i Frankrike og gleder oss til å komme hjem til familien i Råde i morgen. Vertene våre har en hytte ved sjøen som de har tilbudt oss å leie ved en senere anledning. Jepp. Bien sur!

• Comments(0)//design.stomner.no/#post36

sand mellom tærne

Den evige reisenPosted by Ruth Iren Grimstad Thu, April 12, 2012 09:31:59

• Comments(0)//design.stomner.no/#post35

Atter en god dag :-)

Den evige reisenPosted by Ruth Iren Grimstad Wed, April 11, 2012 23:43:50
Dette var jammen en god dag! Å bruke tid sammen med Ine har vært et privilegium for en glad mamma! Vi kjørte til kysten i dag. Først til en vakker strand rett ut fra Beziers, solen skinte og vi koste oss der i 3 timer, bygde sandslott og plukket skjell og spiste lunsj på en lokal restaurant. Vi var innom den vakre byen Sete og et par andre steder før vi kjørte tilbake på smale landeveier gjennom vindistriktet, Vi tok impulsive avstikkere og stoppet ved vinslott og fikk omvisning av lokale bønder. Jeg er så fornøyd med at jeg gjør meg forstått på fransk, om enn med dårlig gramatikk. Jeg blir mer forztått enn misforstått :-) . Avslutningen på dagen kunne ikke vært bedre, med en ekte fransk gourmetmiddag hos våre skjønne verter på La Daubinelle, Nicole og Robert.

• Comments(0)//design.stomner.no/#post34

St.Guillaume du desert

Den evige reisenPosted by Ruth Iren Grimstad Tue, April 10, 2012 23:57:28
I dag var været så som så, og vi fant ut at vi måtte benytte tiden mens vi er her, så vi leide oss bil for 2 dager. Med min retningssans er det like godt å leie GPS med det samme, en liten Open Corsa ble det og vi tittet sammen på kartet...hvor skulle vi dra? En liten landsby oppi fjellet så skikkelig spennende ut, og vi stilte inn GPS,en på St. Guillaume du desert, og kjørte avgårde. Jeg er ikke veldig modig å kjøre steder jeg ikke er kjent og pleier alltid å overlate slikt til Johan Edvard. Men Ine og jeg ba en bønn og korsa oss og girte opp . Det ble en spennende tur, først på motorveien og så gjennom fantstisk landskap og vinmarker, pittoreske små landeveier og landsbyer opp til denne eldgamle landsbyen grunnlagt på 800-tallet. Da vi kom fram og fikk tatt noen bilder, begynte det å lyne og tordne og så ble det skybrudd! Men tiden var perfekt for litt lunsj og vi fikk deilig lokal mat og slappet av en time mens regnet pøste ned. I dette fjellområdet er en av Europas mest spektakulære grotter, Grotte de Clamouse, og det hadde vi lyst til å oppleve, passet perfekt i regnet. Det ble en stor opplevelse. Tenk at det tar 10år for en stalankitt å vokse 3 cm! Her var det formasjoner på mange meter, se bildene-selv om de ikke kan gjengi det fantastiske ved grottene. Inni den største salen Le grand salle, fikk vi en forestilling av lys og opera - meget stemningsfullt og surrealistisk. Vel ute av grottene, fant vi ut at GPSen ikke ladet, og var gått tom for strøm. Vi måtte bare finne veien tilbake, ba en bønn (oh help me God) og kjørte nesten rett hjem til huset (kjente du meg, visste du at det var et under :)

• Comments(0)//design.stomner.no/#post33

Oppdagelsesferd i Beziers

Den evige reisenPosted by Ruth Iren Grimstad Tue, April 10, 2012 23:29:13
I går var Ine og jeg på en sikkelig oppdagelsesferd. Vi kledde på oss gode sko og startet på det mest uhistoriske stedet i Beziers: Polydrome- et nymoderne shoppingsenter med 130 butikker og restauranter. Der fant Ine en H&M og noen flotte klær. Etter et deilig måltid på taket av Polidrome, på Restaurante gormande de l'Asie i varm sol, bega vi oss ut på en mer historisk ferd. Fra Les parc du poetes, le point vieux, langs Canal du Midi, gjennom le jardin de plantes og opp en laaang, bratt bakke til en gammel katedral som er et landemerke for Beziers. Den ligner litt på Nidarosdomen med sine flotte glassmosaikkvinduer. Utenfor katedralen var en fredelig liten plass, med en uterestaurant der det ble fortært is og drukket cafe au lait. Nam!

• Comments(0)//design.stomner.no/#post32

Fransk frokost

Den evige reisenPosted by Ruth Iren Grimstad Sat, April 07, 2012 19:40:02
Croissants,fersk appensinjuice, hjemmelaget youghurt(nam), egg,

utvalg av gode oster, musli, brownies, frult og cafe au lait.

• Comments(0)//design.stomner.no/#post30

Carcassonne!

Den evige reisenPosted by Ruth Iren Grimstad Sat, April 07, 2012 19:26:41
Dagen i dag har vi tilbrakt med å tusle rundt i den fantastisk byen Carcassonne' med sine smale gater og mange artige butikker og et enormt utvalg av gourmetrestauranter. Denne spesielle middelalderbyen med sine mange tårn og ringmur, er nok den største og mest spektakulære i sitt slag i Frankrike. I dag var det bondens marked, med masse gode smaksprøver, lokale kunsthåndtverkere som stilte ut og hadde litt happening. Vi har spist bondekost fra Languedoc : Andegryte med bønner. Vi har kjøpt lavendel i løsvekt, krydder, ost og noen klær til Ine. Nå er vi vel tilbake på La Daubinelle, og har flatet ut på senga. Ine ser på en morsom fransk tegnefilm og Ja, det er godt å leve!

• Comments(0)//design.stomner.no/#post28

Anbefales:La Daubinelle

Den evige reisenPosted by Ruth Iren Grimstad Fri, April 06, 2012 22:26:22
I dette huset er det kun et rom til leie med eget bad og tilgang til hage og svømmebasseng. Da blir man behandlet som en del av familien, jeg har allerede vært på Skype med datteren i huset. Hvis man liker dette konseptet er det perfekt. Noe mer vennlig og imøtekommende finner du nok ikke. Veldig trygt. vi har fått hylle i kjøleskap, kolonialbutikk er rett rundt hjørnet. Det er 20 min. å gå til sentrum, ellers går det busser (busslinje 1) . Vi har blitt litt bortskjemte fordi Robert, som er en flott franskmann, gift med nydelige Nicole, og er far og bestefar, har kjørt rundt og vist oss Beziers, og skal kjøre oss til toget i morgen når vi skal til Carcassonne. Hvis du vi bo på La Daubinelle, kan du google det, og sende mail til Nicole. Det koster 500 euro for en uke med deilig fransk frokost og mye ekstra hygge. Det er sentralt i forhold til mange severdigheter, og hvis man leier bil er man enda mer fleksibel. Men det går altså helt utmerket å kjøre kollektivt.
Ine og jeg har ledd og ledd i kveld. Nå sover hun søtt ved siden av meg. Vertene kom og serverte meg ost, oliven, iskald Muscatvin og et glass god Bordeaux. Jeg klyper meg litt i armen og takker for livet. Amen;-)

• Comments(0)//design.stomner.no/#post27

La vie est belle

Den evige reisenPosted by Ruth Iren Grimstad Fri, April 06, 2012 18:15:22
Måltid inntatt på verandaen,solsenger og jordbær..

• Comments(0)//design.stomner.no/#post26

Ine tester poolen:-)

Den evige reisenPosted by Ruth Iren Grimstad Fri, April 06, 2012 14:22:07
gaaaaaanske kaldt, men herlig, sier Ine: